Aankomst Kreta - Reisverslag uit Fílippos, Griekenland van Agnes Hielckert - WaarBenJij.nu Aankomst Kreta - Reisverslag uit Fílippos, Griekenland van Agnes Hielckert - WaarBenJij.nu

Aankomst Kreta

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

28 Maart 2017 | Griekenland, Fílippos

Na een voorspoedige vlucht van slechts 3 uur zijn we maandag op Chania Airport geland. Gedurende de hele vlucht was het helder en ook toen we landen werden we met een aangename temperatuur en een zonnetje verwelkomt. Koffers lieten even op zich wachten maar alles ging voorspoedig. Hoefden niet te wachten bij de Hertz balie en al snel reden we richting Kalyves waar we om 13 uur met de makelaar hadden afgesproken. Eerst nog even een Gyros schotel als lunch (ja wat gewoon hè maar wel erg lekker) en daarna om effe over enen het kantoor binnen gelopen van Maria, de eigenaresse van Minoan Properties die ons doorstuurde naar het gemeentehuis waar we wat formulieren moesten laten tekenen voor de aanvraag van ons tax nummer. Maria gaf als aanwijzing dat we het gebouw 600 meter verder op aan de linkerkant van de weg moesten zoeken met de Europese vlag wapperend in de tuin. Gelukkig gaf ze mij ook een papiertje met daarop de Griekse benaming van het gemeentehuis. Ik herkende de naam van het gebouw wel maar.... er wapperde een Griekse vlag. Had dit te maken met de recente betaling van de Grieken aan Europa. Wie zal het ons zeggen? Gelukkig werden we verwelkomt door 2 vrouwelijke ambtenaren die allesbehalve plezier in hun werk hadden. Maria zou de aanvraag verder verzorgen en stuurde haar man George op pad om samen met ons het huis in Filippos te controleren. Bij aankomst stond de supervriendelijke Babis ons al op te wachten. Bij aankomst zagen we al gelijk dat het zwembad al gevuld was. Dat was mooi. Daarna gingen we samen alle elektrische apparaten controleren. De ijskast, de oven, de kookplaat, het internet, de tv en de airco op de slaapkamers. Al gauw bleek dat 1 van de drie airco's niet werkte en dat de tv het niet deed. En 's avonds kwamen we er ook achter dat het internet modem niet goed werkte. En we niet konden internetten. Best lastig als je op je laptop moet werken maar we bleven vertrouwen houden en meldden het probleem bij de makelaar en de eigenaar Babis. Vanmorgen kwam de monteur voor de airco al en ook de monteur voor de tv. En even later werd er een nieuw modem geïnstalleerd door de Griekse KPN. Wat bleek nou: enkele weken geleden was er een zware onweersbui in het dorp geweest en zowel de tv, de airco als het modem waren daardoor stuk gegaan. Morgen krijgen we een nieuwe tv. De oude was ook wel heel erg oud hahaha! Dus we hoopten al dat ie niet gerepareerd kon worden. Voor de airco worden wat onderdelen besteld. Gelukkig betrof het niet de unit die in onze slaapkamer hangt. We hebben namelijk geen cv hier en de airco dient dus ook als verwarming. En brrrrrr... wat was het koud vannacht. In de woonkamer/keuken hebben we geen airco en hier stoken we dan de open haard om het warm te krijgen. Babis gaat donderdag naar huis en dan gaan we de zitbanken rondom de haard zetten en de eettafel in de keuken. Lekker warm en comfortabel zitten bij de haard. Wij moeten dus nog even geduld hebben met het mooie weer. Morgen wordt het ook slechts 14 graden dus als jullie denken dat wij lekker in het zonnetje zitten op Kreta hebben jullie het mooi mis. Vanmiddag werden we uitgenodigd voor een Kretenzer lunch in Vryses, het dorp hier onderaan de berg met huisgemaakte rode wijn en na afloop lekker zoete cake met raki want dat krijg je in elk restaurant. Het smaakte ons goed en rond half 4 hebben we een wandeling door het dorp gemaakt en zijn we naar de dichtstbijzijnde Lidl op een half uur rijden van ons huis gereden. Heerlijke winkel, wel bijna alles in het Grieks dus we moeten nog even oefenen met het lezen van de letters. De ijskast is weer goed gevuld en bij thuiskomst gaat het haardje aan. Geert is helemaal in zijn element omdat ie weer fikkie mag stoken. Rond etenstijd maak ik wat sandwiches tonijn want echt trek hebben we niet na zo'n zware lunch. Het vuurtje is nu bijna uit, het is 20.45 en we zijn al aardig moe. Geert leest in bed, daar is het lekker warm. Het is donker en koud buiten dus ik volg hem en kijk terug op een leuke dag. We zijn druk met niks maar wel bezig ons stukje bij beetje te settelen en dat voelt goed. Niet echt spannend maar we hebben wel weer heel veel lol gehad samen. We beseffen dat we het wel erg goed hebben in NL en waarderen dit nu nog meer. Hier lijkt de tijd soms echt stil te hebben gestaan.

• 29 Maart 2017 - 21:58

Toke:

Fijn om te lezen. Geniet er maar goed van! Kusje

• 29 Maart 2017 - 22:29

Mama:

Geweldig leuk hoor! De zon gaat vast snel schijnen

• 29 Maart 2017 - 23:51

Caroline:

Hi Aggie en Geert, leuk om jullie zo te volgen. Schrijf maar lekker vaak, wij vinden het allemaal super leuk om te lezen!

• 30 Maart 2017 - 16:59

Ietjeman:

geweldig,interessant Boek kan heten Ägnes deel 1

Kusje

• 31 Maart 2017 - 23:15

Jeannette :

Fijn dat we jullie kunnen volgen via deze website

• 10 April 2017 - 12:54

Nancy: