Griekse gezelligheid - Reisverslag uit Fílippos, Griekenland van Agnes Hielckert - WaarBenJij.nu Griekse gezelligheid - Reisverslag uit Fílippos, Griekenland van Agnes Hielckert - WaarBenJij.nu

Griekse gezelligheid

Blijf op de hoogte en volg Agnes

30 April 2017 | Griekenland, Fílippos

Zondag 23 april is de regen voorbij en het is weer heerlijk warm en zonnig. In de loop van de middag rijden we samen naar de oude binnenstad van Rethymnon waar we een hapje eten bij taverna O Psaros (bij de kerk waar die dag een huwelijk wordt ingezegend en 2 kinderen worden gedoopt). Een plein vol met keurig geklede Grieken, de dames op schoenen met hakken van wel 20 cm, soms is de stijl enigszins ordinair voor Nederlandse begrippen. En misschien overdrijf ik en zijn de hakken maar 15 cm. Lopen gezellig rond in de oude binnenstad waar we nu aardig de weg leren kennen. In de oude haven drinken we een wijntje op het terras van restaurant Porto Vecchio waar we nog net in de zon kunnen zitten voordat hij achter de huizen verdwijnt. We komen er een ober tegen die 5 jaar in NL heeft gewoond. Grappig een Griek goed Nederlands te horen praten. Was echt een heerlijk stekkie daar in het zonnetje. Zodra het frisser wordt, rijden we naar huis.

Maandag feliciteren we de jarigen via whatsapp en Facebook. Geert verft m'n haar met de verf die ik mee heb gebracht uit Apeldoorn. De kleur is perfect en ik voel me weer 5 jaar jonger. Helaas als ik goed in de spiegel kijk, is dat niet zo. Boodschappen doen we vandaag niet want we liggen lekker in de tuin te lezen en Sudoku-puzzels op te lossen. In de avond kook ik iets lekkers van groente en andere dingen die we in huis hebben: pasta met tonijn en champignons.

Dinsdag rijden we naar Rethymnon voor boodschappen bij Lidl maar dat combineren we liever met een lunch in de oude binnenstad bij taverna Castelo, een geweldige plek waar je op een boventerras altijd lekker in het zonnetje kunt zitten. En ze hebben echt erg lekkere gerechten op de kaart staan.

Woensdag eind van de ochtend komt de oudste broer van Babis (de eigenaar) de poort binnen met een apparaat met pesticiden om de druivenranken te bespuiten. Dat gaat razendsnel en voordat we het in de gaten hebben, is hij zonder gedag te zeggen alweer vertrokken. Aan het begin van de middag rijden we naar Kokkino Chorio, een traditioneel dorpje vlakbij Almyrida. We parkeren de auto in dit dorp waar de tijd echt stil lijkt te hebben gestaan en volgen de wandeling uit een gidsje naar de vuurtoren. Wat een prachtig uitzicht op Souda Bay. We passeren heel veel geiten en een militaire basis. Ook vandaag is het weer lekker zonnig en een prima temperatuur om te wandelen. Daarna rijden we naar Almyrida waar we aan het strand een visje eten bij Restaurant Psaros. Na het eten drinken we nog een kopje koffie bij de Hollandse bar Captain Jack waar we vorig jaar al eens geweest waren. Deze bar wordt gerund door een Nederlands echtpaar. Ze zijn er deze dag zelf ook en we komen weer in gesprek met hen. Ze vinden het erg leuk te horen dat wij op Kreta zijn komen wonen. Een aardig Hagenees stel dat al 20 jaar op Kreta woont. Zij nodigen ons uit om aanstaande vrijdag mee te doen aan een dart wedstrijd voor het goede doel en dat lijkt ons leuk en heel enthousiast zeggen we dat we meedoen. Ik heb nog nooit in m'n leven gedart maar een keer moet de eerste zijn.

Donderdag - Koningsdag in Nederland - ondanks onze gisteren gemaakte plannen naar Chersonissos te gaan, blijven we lekker een dagje thuis en aan het eind van de middag rijden we naar het hotel van Paul en Mirna en hun dochter Birke in de buurt van Rethymnon. Paul is een zakenvriend van Geert. Eerst een drankje bij hen op het terras en daarna rijden we naar de oude binnenstad van Rethymnon waar we in de sfeervolle tuin van taverna Avli gezellig wat eten samen. Ook spelen we het kaartspel rat-a-tat-cat en dochter Birke is helemaal enthousiast over het spel. Zo grappig dat ze het als 5-jarige zo snel begrijpt.

Vrijdag lekker rustige dag thuis. Eind van de middag doe ik even een dutje. Want om half 8 vertrekken we naar Almyrida voor de dartwedstrijd bij Captain Jack. Je moet weten dat ik nog nooit gedart heb om punten dus niet echt weet hoe de puntentelling gaat. Geert heeft het mij kort uitgelegd wanneer je een dubbel en een triple gooit. Gelukkig is er een Engelsman die mij precies aangeeft in welk vak en hoeveel ik moet gooien. Langzaam maar zeker begin ik het te begrijpen. Jammer dat je gelijk bent uitgeschakeld als je de eerste ronde verliest maar ja dat is het spel nou eenmaal. De finale wordt gewonnen door een Engelsman die op Kreta woont. De eigenaar van de kroeg wordt tweede en een Duitse vrouw die al jaren op Kreta woont wordt derde. Later op de avond daagt zij mij uit voor nog een potje darten en dat win ik van haar. Dat geeft toch weer aan hoe goed ik ben! Om 23 uur keren we huiswaarts. Die Engelsen zuipen maar door en worden er niet gezelliger op. We zijn in gesprek gekomen met een aardige vrouw die oorspronkelijk uit Georgië komt en altijd als zweminstructrice op Kreta heeft gewerkt en nu gepensioneerd is en in Chania woont. Zij nodigt ons uit een keer bij haar langs te komen.

Zaterdag horen we in het begin van de middag getoeter en denken dat dit Adonis is. Als we beter kijken wie er binnen komt, zien we de broers van Babis, Alex en Andreas, beiden 60+ die met een tractor en nog een chauffeur onaangekondigd de tuin in gaan om het onkruid onder de olijfbomen weg te halen. Babis belt in de tussentijd en vraagt of de moestuin ook nog onkruidvrij gemaakt moet worden. Wij willen dat wel en even later komt Alex met een zak vol tuinbonen en artisjokken die hij in de moestuin geoogst heeft. Die planten hebben de winter overleefd. We bieden hem, zijn broer en de tractorchauffeur wat te drinken aan: koffie, thee of water? Alex en Andreas zetten beiden een plastic fles zelf gebottelde wijn op tafel en Alex zegt: ik drink alleen maar wijn! We moeten hier ontzettend om lachen. En de glazen komen op tafel en worden iedere keer weer gevuld zodra deze leeg zijn. Na een klein uur vertel ik de heren dat we gereserveerd hebben voor de lunch bij taverna Loutro. Hier hadden we al eerder met Laura op eerste paasdag geluncht. De 3 mannen hebben de boodschap begrepen en zijn na mijn aankondiging binnen een kwartiertje vertrokken. Tijdens onze lunch bij Loutro speelt er een erg leuke jazz & blues band. Ontmoeten weer heel veel nieuwe mensen. Het wordt een super middag in de tuin van de taverna. Lekker eten en relaxte muziek. Heerlijk in het zonnetje. Zo is er weer een week voorbij en hebben we ons niet verveeld. Leuk ook dat onze familie en vrienden veel contact met ons houden via whatsapp zowel chats als videogesprekken en Facebook Messenger.

• 04 Mei 2017 - 11:38

Jeannette :

Het lijkt wel of jullie altijd vakantie vieren

• 09 Mei 2017 - 21:12

Petra:

Weer veel beleefd en vooral veel nieuwe mensen ontmoet.
    Wat doen jullie dat goed!
    Voor je het weet is jullie kennissenkring net zo groot als in Nederland :)
    Het klinkt allemaal enorm relaxed en gezellig, hartstikke bedankt weer voor je verslag!
    Dikke kus.