Veel te lang geleden - Reisverslag uit Fílippos, Griekenland van Agnes Hielckert - WaarBenJij.nu Veel te lang geleden - Reisverslag uit Fílippos, Griekenland van Agnes Hielckert - WaarBenJij.nu

Veel te lang geleden

Blijf op de hoogte en volg Agnes

28 Mei 2017 | Griekenland, Fílippos

Alweer enige tijd geleden dat ik wat heb geschreven maar we hebben veel te doen gehad en soms ontbrak de energie te gaan schrijven en wilde ik gewoon alleen maar genieten. Dus ik ga terug naar 22 mei. Helaas voor Sandra en Alfred begint die dag met zware bewolking en het is ook nog eens behoorlijk fris. Daarom ontbijten we binnen. Rond 12 uur zwaaien wij hen uit en rijden we zelf naar Paradise Beach, een strand vlakbij het dorpje Georgioupolis, dat ons is aangeraden door Dimitris (onze buurman). Daar aangekomen is het nog steeds bewolkt en er staat een harde wind. De strandtent ziet er verlaten uit. Hopelijk waait de bewolking weg. Gelukkig gebeurt dat inderdaad en het is inmiddels zo warm dat we een laagje kleding uit kunnen doen. Via het strand lopen we een stukje oostwaarts en komen we uit bij een mooie strandtent die hoort bij het Anemos Resort waar we altijd langs komen als we naar Rethymnon gaan. Je kunt daar heerlijk zitten, we bestellen een kopje koffie en thee. De zon schijnt nu echt goed en we lopen onder de weg door om een kijkje op het hotelcomplex te nemen. Het ziet er erg modern, steriel en niet sfeervol uit. Het oogt erg nieuw. Daarna rijden we naar het centrum van Georgioupolis voor een late lunch bij taverna Arolithos waar we een heerlijke salade eten. Zo mooi als we daar een Schots stel ontmoeten, dat een gesprek met ons begint en vrolijk zwabberend met veel te veel
drank op, op de fiets probeert te stappen. We sluiten af met een kopje koffie in de zon bij Beach bar Summertime met uitzicht op zee. Dinsdag blijven we thuis en later op de middag gaan we boodschappen doen bij de supermarkt Synka in Kalyves. Wat een nare winkel zeg! De caissière smijt echt letterlijk alles over de band. Hier komen we dus nooit meer. Één van de weinige grieken die onaardig is. Na het avondeten wandelen we 3.5 km een pad vlakbij ons huis af en lopen vlak voordat de schemering invalt via het dorp weer terug naar huis.
Woensdag blijven we lekker thuis en relaxen we in de tuin. In de avond rijden we naar Georgioupolis waar we ons installeren op het terras van Café Meli aan het dorpspleintje. De eigenaar Leonidas herkent ons en zegt ons dat hij de tv straks op de goede zender gaat zetten. We eten daar iets kleins en installeren ons voor de grote wedstrijd: Ajax Manchester United. Geert is de hele avond of eigenlijk al vanaf 3 uur 's middags bloednerveus. We denken allebei dat Ajax niet gaat winnen en na 18 min gebeurt waar we bang voor zijn: Man United scoort. Jammer dat er niets meer over is van dat sterke team dat we tegen Schalke 04 en tegen Olympique Lyon zagen spelen. Donderdag is het Hemelvaartsdag en begint de dag met veel regen en onweer. We zijn laat gaan slapen en komen laat uit bed en blijven de hele dag lekker thuis. Vanuit NL horen we dat het daar prachtig weer is. Eindelijk een beetje zomer daar. Vrijdag is het ook wisselvallig en zodra het begint te regenen rijden we in de middag naar Simple City (een soort Leen Bakker maar dan wat kleiner) om een nieuw ligbed te kopen voor bij het zwembad. Als deze bevalt zijn we van plan er nog twee te kopen. Het is even zoeken voordat we de winkel gevonden hebben. De navigatie van onze telefoon brengt ons namelijk eerst naar een doodlopende weg achter de winkel gelegen maar we blijven zoeken en rondrijden en ineens vinden we hem. Pfffff... we begonnen de moed enigszins op te geven. Gelukkig past het bed in de auto. Nu we toch vlakbij Chania zijn gaan we iets eten in het oude centrum. Typisch toeristisch Grieks eten we vandaag gyros met tzatziki en een Griekse salade. En het smaakt Nederlands lekker. Het is al duidelijk drukker in Chania. Het toeristenseizoen lijkt te zijn begonnen. Na een Italiaans ijsje rijden we weer terug naar Filippos. Zaterdag begint met veel regen en onweer. De temperatuur is laag. Zo frappant dat het in NL nog steeds lekker weer en veel warmer is. Gelukkig komt in de middag de zon door. We maken plannen voor de volgende dag. We willen op tijd vertrekken dus op tijd naar bed.

Zondag rijden we via Rethymnon naar Plakias dat aan de zuidkust ligt. Het is een prachtige route via de Kourtalioti Canyon, wat een prachtig uitzicht heb je hier zeg. We hebben besloten een wandeling te maken uit het boekje dat we van Valentijn en José gekregen hebben. De route loopt bergopwaarts vanaf hotel Plakias Beach via Damnoni Beach weer naar Plakias terug. Onderweg komen we het Kalypso Cretan Village resort tegen. Ligt echt prachtig aan een baai en doodlopende weg maar als we het buffet restaurant inlopen trekken we de conclusie dat we hier nooit zouden willen logeren. Als het begint te regenen schuilen we in het winkeltje van het resort en kopen we daar twee pluutjes. Na een klein uurtje in de lobby van het hotel geschuild te hebben, vervolgen we de wandeling. Via trappen langs de klif komen we bij een mooi strand uit dat verlaten is omdat het nog steeds regent. Inmiddels is Geerts paraplu door de harde wind gesneuveld. Van Damnoni Beach komen we bij Taverna Violakis terecht. Een authentiek Grieks restaurant waar we uitgebreid lunchen want het regent toch nog. Wanneer we als laatsten de tent verlaten, is het inmiddels droog geworden en is de zon doorgekomen. Langs velden en over heuvels vinden we gelukkig de weg terug naar de auto. Zo'n wandeling geeft een voldaan gevoel. We besluiten om onderweg niet meer te stoppen en rechtstreeks naar huis te rijden omdat we aardig moe zijn. Dat was weer een lekker weekje.